308293 girlsday 1adcb6 large 1554183439

Gaan de meisjes van nu het tekort aan techtalent oplossen?

Amsterdamse meisjes leren over technologie tijdens Girlsday

Op donderdag 11 april slaan Dell Technologies, Interxion Datacenters en de Dutch Data Center Association (DDA) de handen ineen om meer dan 60 meisjes enthousiast te maken voor de wereld van tech. De partijen doen dit door middel van een interactief programma op het Science Park te Amsterdam. Het initiatief maakt deel uit van Girlsday, het landelijke initiatief van VHTO om meisjes op jonge leeftijd kennis te laten maken met bèta, techniek en ICT.

Voor de groei en ontwikkeling van onze digitaliserende samenleving hebben we digitaal geschoolde, getalenteerde mensen nodig. Hoewel die vraag naar talent in rap tempo toeneemt, zijn het anno 2019 nog altijd vooral mannen die de tech sector domineren. Een gemiste kans volgens de initiatiefnemers. "Wij geloven dat technologie aan de basis staat van menselijke vooruitgang. En met voorspellingen dat 85% van de banen die mensen in 2030 zullen hebben op dit moment nog niet bestaan, is het zeer belangrijk dat we ons steentje bijdragen aan het voorbereiden van de volgende generatie. Dit zijn onze toekomstige werknemers. En wij willen ook de jonge generatie vrouwen inspireren om straks een carrière in de IT te beginnen", zegt Patrick van de Coolwijk, Algemeen Directeur bij Dell Technologies.

Science Park speurtocht

De keuze voor Science Park als locatie voor de activiteit was een gemakkelijke. Diverse organisaties op de campus zoals Nikhef, SURFsara en de Universiteit van Amsterdam hebben namelijk een onmisbare rol gespeeld in het ontstaan van het internet 30 jaar geleden en in de ontwikkeling van onze digitale levensstijl.

In totaal nemen 63 meisjes tussen de 12 en 15 jaar van het Cartesius Lyceum deel aan een speurtocht. Hier leren zij op vijf verschillende locaties op leuke wijze over de digitale wereld van vroeger en nu. Zo krijgen de meisjes een Virtual Reality bril op, maken ze hun eigen robotje en doen zij mee aan een rondleiding door een zwaarbeveiligd datacenter, waar normaliter maar weinig mensen toegang tot hebben. Melissa Scholten, marketeer bij Interxion Datacenters: “Na het geslaagde Girlsday event van vorig jaar wisten we zeker dat we dit jaar weer mee zouden doen met dit zo noodzakelijke initiatief, én het nog groter zouden aanpakken om meer meiden kennis te kunnen laten maken met onze sector. Diversiteit en onderwijs staan bij ons hoog op de agenda aangezien de technologiebranche op dit moment vooral gedomineerd wordt door mannen.”

 

Grote belangstelling

In 2018 namen in totaal 11.262 meisjes in de leeftijd van 10 tot 15 jaar oud deel aan Girlsday.  Ze gingen op bezoek bij 350 bèta, technische en ICT-bedrijven. “Op Girlsday laten we meisjes laten zien en vooral ervaren wat er allemaal mogelijk is met nieuwe technologie. Als meisjes op jonge leeftijd in aanraking komen met bèta, techniek en ICT, dan is de keuze voor een technisch profiel sneller gemaakt,” aldus Cocky Booij, Directeur VHTO, het landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek.

De welwillendheid van onderwijs en bedrijfsleven om deel te nemen aan Girlsday wordt gezien als een positief signaal. Eline Stuivenwold, Beleidsmedewerker bij de DDA: “Het is bemoedigend dat organisaties zoveel energie steken in het enthousiasmeren van meisjes en dat zij nadrukkelijk laten weten dat zij van harte welkom zijn in de tech sector. Met de juiste aanpak kunnen we nog flink wat slagen maken!”

Voor een impressie, bekijk ook deze teaser

________________________

Over Dell Technologies

Dell Technologies is een familie van technologie bedrijven; bestaande uit Dell, Dell EMC, Pivotal, RSA, SecureWorks, Virtusstream en Vmware. Wij zijn ervan overtuigd dat technologie essentieel is voor het stimuleren van menselijke vooruitgang. Technologie verandert de manier waarop wij werken en leven. Als enige organisatie ter wereld kan Dell Technologies bedrijven volledig ondersteunen van de eindgebruiker naar het datacenter tot in de cloud. Dell Technologies helpt bedrijven bij het ontwikkelen van een strategie om te transformeren naar een modern bedrijf van de toekomst.

 

Over Interxion

Interxion (NYSE: INXN), een toonaangevende Europese leverancier op het gebied van cloud- en carrier-neutrale colocatie datacenterdiensten, bedient een breed scala aan klanten vanuit 50 datacenters in 11 Europese landen. De uniform ontworpen en energie-efficiënte datacenters van Interxion bieden klanten uitgebreide zekerheden en beschikbaarheid voor hun bedrijfskritische applicaties. Meer dan 700 connectiviteitsproviders, 21 Europese internet exchanges en toonaangevende cloud- en digital-mediaplatforms bieden hun netwerkverbindingen aan in de Interxion datacenters. Interxion heeft hierdoor ware cloud-, content, financiële en connectiviteit hubs gecreëerd, die de groei van communities of interest stimuleren.

Interxion is in 1998 opgericht in Nederland en het Europese hoofdkantoor bevindt zich in Hoofddorp. Interxion heeft momenteel 9 datacenters in de regio Amsterdam. Al deze datacenters maken gebruik van 100% duurzame energie. Meer informatie kunt u vinden op www.interxion.nl.

 

Over de Dutch Data Center Association

Dutch Data Center Association (DDA) is de brancheorganisatie van datacenters in Nederland, fundament van de digitale economie. Wij verbinden inmiddels 90% van de marktleidende datacenters in Nederland met een missie: het versterken van de economische groei en het profileren van de datacenter sector naar de overheid, media en samenleving. Wij verwoorden de standpunten van de industrie met betrekking tot regelgeving en beleidskwesties en werken daarin in een zo’n breed mogelijke coalitie.

 

De DDA heeft drie focusgebieden: Energie & Duurzaamheid, Onderwijs & Werkgelegenheid en Digitale Economie & Mainport. We zetten ons in op het verbeteren en vergroenen van onze stroomvoorziening en we zijn actief op het gebied van duurzaamheid, met name op het hergebruik van datacenter restwarmte. In goede samenwerking met het onderwijs enthousiasmeren we leerlingen om voor deze industrie te kiezen. Tot slot promoten we onze industrie middels events en publicaties in binnen- en buitenland, en onze positie als Digital Gateway to Europe als digitale mainport.

Download PDF
Download PDF
Over Splend

Marketing, communicatie, PR en design. Goede producten, diensten of sterke concepten verdienen de juiste boodschap om te kunnen worden omarmd door de markt. Wij behoren tot de nieuwe generatie IT-ers en zien de wereld snel veranderen. Neem contact met ons op en laat je inspireren.

berichten